Rabarbarowe szaleństwo

Jest takie wspomnienie z dzieciństwa, które jest wspólne dla pokolenia z lat 90 (i nie tylko, jednak wśród niego najczęściej się obracam ;)): pokrojony rabarbar, skąpany w kryształkach cukru, ułożony w miseczce. I można go jeść do woli, bo przecież zdrowy! Zadowolona mina, bo dobry; czasem skrzywiona, bo trafił się kawałek bez cukru. Oto jest rabarbar – dobro, o którym często po latach zapominamy, a zupełnie niesłusznie!

Rabarbar, wbrew często spotykanej opinii, nie pochodzi z Europy, lecz wywodzi się z Azji. Na naszym kontynencie znalazł się dopiero w XVI wieku – dzięki Marco Polo. W Polsce wspomina się o nim jednak w XVIII wieku.

Zalety rabarbaru

1. Minerały i witaminy

To niepozorne warzywo może dostarczyć nam całkiem sporo witamin i minerałów, takich jak witamina C, witaminy z grupy B, żelazo, magnez, wapń czy cynk.

2. Na trawienie i przeciwzapalnie

Często mówi się o jego dobrych właściwościach trawiennych, a także przeciwzapalnych. Zwłaszcza ta ostatnia zasługuje na kilka słów wyjaśnienia. Rabarbar pomaga w walce ze stanami zapalnymi w naszym organizmie, dlatego warto po niego sięgnąć, gdy gorzej się czujemy. Opłaca się postawić wtedy na kompot czy napój z rabarbarem, który może pomóc obniżyć gorączkę.

3. Na problemy z cerą

Warzywo korzystnie działa też przy problemach z cerą. Wspomaga walkę z trądzikiem, odżywia i rozjaśnia skórę.

4. Niskokaloryczna przekąska

W 100 gramach rabarbaru znajduje się tylko 21 kalorii!

Co dobrego można zrobić z rabarbaru?

Wszystko zależy od tego, czy jesteście kuchennymi leniuszkami, czy nie. Ja jestem ogromnym, nienawidzę długiego gotowania i pieczenia, dlatego na ogół wybieram wersję: szybkie ciasto wypełnione po brzegi pokrojonym rabarbarem. Można też zrobić drożdżówki i niekiedy je robię, jednak dzisiaj wersja dla zabieganych i ceniących sobie swój czas. 😉


Przepis na ciasto z rabarbarem

Przygotowanie: 20 minut
Pieczenie: 35-40 minut

Przepis jest o tyle fajny, że można dowolnie zmieniać w nim owoce na jakieś sezonowe. 🙂


Składniki:

  • 2 szklanki mąki pszennej
  • ¾ szklanki cukru
  • łyżeczka cukru waniliowego
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 5 jajek
  • 250 gramów masło lub margaryny
  • 4-5 łodyg rabarbaru (w zależności, ile lubicie mieć rabarbaru w cieście; 4 to takie minimum)
  • cukier puder do dekoracji (jeśli lubicie)

Przygotowanie:

1. Umyj dokładnie łodygi rabarbaru. Zapewne gdzieniegdzie dostrzeżesz włókna – dokładnie je oderwij, z całą pewnością nie chcesz mieć tego w cieście 🙂

2. Tak przygotowany rabarbar pokrój na drobne kawałki (lecz bez terroru, to Twoje ciasto; większe czy mniejsze – będą dobrze smakować)

3. Rozpuść masło/margarynę w rondelku.

4. Czas na sypkie składniki. Wymieszaj w misce mąkę pszenną i proszek do pieczenia.

5. Do osobnej miski wrzuć jajka, cukier i cukier waniliowy. Utrzyj wszystko mikserem na jasną, lekko puszystą masę.

6. Nie wyłączaj miksera, teraz dodaj do masy rozpuszczone masło i sypkie składniki.

7. Przełóż ciasto do formy wyłożonej papierem do pieczenia. Doskonale sprawdza się prostokątna blaszka, jeśli taką masz, użyj właśnie jej.

8. Na wierzchu ciasta poukładaj kawałki rabarbaru.

9. Piecz około 40 minut w 180 stopniach (czasem ciasto jest gotowe już po 35 minutach, sprawdzaj patyczkiem ;))

10. Jeśli chcesz, oprósz ciasto cukrem pudrem.


Ciasto gotowe!

Może Ci się spodobać

Co to jest astma, czyli parę słów o podstępnej przyjaciółce alergii

#drobnostka lutowa A.D. 2022

#drobnostki styczniowe A.D. 2022

Farbowana minimalistka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.